Dworzec, na końcu świata

16 czerwca 2015 § Dodaj komentarz

Dworce, powiedział Cyklamen, wszystkie dworce świata. Każdy z osobna i wszystkie razem – dworce budzą we mnie rozedrgane uczucie straty. Ale że co, Horst wyraził to, cośmy wszyscy pomyśleli. Piętnaście, nie – szesnaście lat temu, pozwólcie, że posłużę się przykładem, mówił Cyklamen, na dworcu straciłem wzgardę względem kiczu, jak ręką odjął pierzchło gdzieś głęboko skryte lecz wyraźne, w sercu i trzewiach, najgłębiej skryte być może, w duszy, moje poczucie wyższości, całe moje wychowanie w kulcie oryginalności, kulcie pogardy dla rzekomego banału i powtarzalności wzięło w łeb, otóż tak, moi mentorzy, koryfeusze z pierwszych stron gazet, jęli się w grobach przewracać, z ambon spadać, gdym szesnaście lat temu stanął na peronie, kiedym patrzył na jej twarz przyciśniętą do szyby, gdym wreszcie spojrzał w jej smutne a piękne oczy i gdym ujrzał jej rękę, machającą mi na pożegnanie; bezgranicznie zacząłem epatować żalem i smutkiem, tak, ogarnęło mnie wzruszenie, którym dotąd pogardzał, tak, oczy zaszły mi mgłą i łzami, nie ma we mnie wstydu.

Bardzo długo patrzyliśmy na siebie na tym dworcu, na tym peronie na peryferiach, na krańcu świata.

Skomentuj

What’s this?

You are currently reading Dworzec, na końcu świata at Kasprowicz.

meta

